NAZA-H řídící jednotka/autopilot pro vrtulníky

Špičková řídící jednotka s autopilotem pro vrtulníky s podporou S-BUS sběrnice, fail-safe, 3 letovými režimy (ruční řízení pro 3D a 2 režimy s autom. stabilizací) a možností připojení GPS. Pro klasick

DJI0113

Nové zboží

DJI

Prodej skončil

Více informací

Video

Více informací

Kompaktní řídící systém/autopilot pro vrtulníky s elektrickým pohonem pro rekreační létání, stejně jako pro 3D akrobacii nebo létání s maketami. Díky malým rozměrům a nízké hmotnosti je vhodný již pro menší a lehčí vrtulník velikosti 450, ale pokročilý software řídící jednotky, integrovaná inerciální jednotka s tříosým gyrem, akcelerometry a barometrickým výškoměrem spolehlivě zajišťuje ovládání i větších a těžších vrtulníků tříd 500, 600 a 700! NAZA-H v sobě slučuje funkci heading-lock gyra pro vyrovnávací rotor, řídícího systému pro flybarless (bezpadlové) vrtulníky se systémem automatické stabilizace okolo všech tří os obvyklým u multikoptér.

Dle zvoleného letového režimu může vrtulník létat v plně ručním řízení (např. pro 3D akrobacii), kdy se chová jako klasický vrtulník s gyrem (a popř. flybarless systémem) nebo ve dvou režimech s automatickou stabilizací - s automatickou gyroskopickou stabilizací (režim ATTI.) polohy nebo s automatickou gyroskopickou a GPS stabilizací polohy a zeměpisné pozice (GPS ATTI.). Režimy s automatickou stabilizací jsou výborné pro létání s maketami vrtulníků. V principu také umožňují bezpečně pilotovat plnohodnotný model vrtulníku létající stylem odpovídajícím skutečným vrtulníkům člověku, který se ve skutečnosti nechce nebo nemůže naučit takový model řídit se vším, co k tomu patří (adrenalin, stres, pravidelný trénink několikrát týdně...).

Mozkem systému NAZA-H je řídící jednotka přijímající povely z přijímače RC soupravy a data o poloze vrtulníku, výšce a směru letu z integrované jednotky inerciálních čidel (tříosý gyroskop a akcelerometr) a integrovaného barometrického výškoměru, popř. z externího GPS modulu (prodává se zvlášť). Na základě těchto dat potom řídící jednotka vydává povely pro serva cyklického a kolektivního řízení a regulátor otáček motoru.

NAZA-H může sloužit pro ovládání vrtulníků s elektrickým pohonem tříd 450, 500, 600 a 700 s rotorovou hlavou s mechanickým stabilizátorem Bell-Hiller i "bezpadlovovou" flybarless hlavou. Podporuje desky cykliky s mechanickým mixováním (H1, 1s Normal, 1-servo 90°) a CCPM desky 120°, 140° i 3-4servové 90°; umožňuje také nastavit virtuální pootočení desky cykliky.

NAZA-H může přijímat povely řízení ze všech běžných RC souprav - 2,4GHz, FM/PCM nebo FM/PPM; samozřejmě podporuje i přijímače se sběrnicí S-Bus. RC soupravy musí mít nejméně šest kanálů pro ovládání základních funkcí (klonění, klopení, bočení, plyn, kolektiv a gyro) a nejméně jeden další kanál s nejraději třípolohovým přepínačem pro přepínání letových režimů. Na programové vybavení vysílače je NAZA-H nenáročná, používá se program pro vrtulníky se zvolenou základní mechanikou s mechanickým mixováním (Normal, H1 apod.) a budete potřebovat pouze funkce nastavení smyslu a velikosti výchylek. Vše ostatní "obstará" řídící jednotka, veškeré nastavování se provádí s pomocí komfortního obslužného programu pro PC.

Výstupní signál pro serva cykliky má přepínatelný formát pro analogová i digitální serva, pro servo bočení/vyrovnávacího rotoru můžete volit formát pro analogová serva s opakovací frekvencí 50 Hz nebo několik formátů pro digitální serva se šířkou impulsů v neutrálu 760 mikrosekund (opakovací frekvence 333 a 560 Hz) a 1520 mikrosekund (opakovací frekvence 125, 165, 270 a 333 Hz).

NAZA-H může pracovat ve třech letových režimech:

  • V režimu ručního ovládání "Manual Mode" pilot ručně ovládá vrtulník ve všech osách (stejně jako klasický vrtulník) - to je režim vhodný pro sportovní a akrobatické létání, klasické i 3D včetně autorotace. V tomto režimu se také s vrtulníkem vzlétá (poloautomatický vzlet se připravuje pro příští verze softwaru) - s vrtulníkem odstartujete v režimu ručního řízení a po uvedení do visení v bezpečné výšce můžete přepnout na letové režimy s automatickou stabilizací.
  • V režimu stabilizace polohy "Atti. Mode" řídící jednotka automaticky stabilizuje polohu vrtulníku ve všech osách; povely z RC soupravy slouží k uvedení modelu do pohybu v příslušné ose ve směru a rychlostí úměrnou smyslu a velikosti výchylky ovladače na vysílači, stabilitu modelu zajišťuje autopilot sám. Stabilizována je pouze poloha modelu, nikoliv zeměpisná pozice (tj. pokud např. bude foukat vítr, bude visící model snášen v jeho směru, ale poletí ve stabilní poloze). Při ztrátě řídícího signálu z vysílače model přechází do fail-safe režimu - model visí ve stabilní poloze. Toto je režim vhodný pro rekreační létání a létání s maketami vrtulníků.
  • V režimu GPS stabilizace polohy "GPS Atti. Mode" řídící jednotka automaticky stabilizuje vrtulník ve všech osách; povely z RC soupravy slouží k uvedení modelu do pohybu v příslušné ose ve směru a rychlostí úměrnou smyslu a velikosti výchylky ovladače na vysílači, stabilitu modelu zajišťuje autopilot sám. Pro použití tohoto režimu je nutno systém NAZA-H doplnit o modul GPS a kompasu (magnetometru) montovaný na ocasní nosník, který dodává dodatečné údaje o zeměpisné pozici (délce, šířce, výšce) a kursu. Díky tomu je automaticky stabilizována nejen poloha modelu, ale i jeho zeměpisná pozice. Při ztrátě řídícího signálu z vysílače model přechází do fail-safe režimu - model stabilně visí ve stálé výšce. Toto je režim vhodný pro rekreační létání a létání s maketami vrtulníků.

Pro nastavování řídící jednotky slouží komfortní počítačový program (pro operační systémy Windows XP SP3 a Windows 7, 32 i 64bit) - osobní počítač se připojuje pomocí USB kabelu. Obslužný program umožňuje vedle volby typu rotorové hlavy a typu desky cykliky detailní nastavení serv a mixů desky cykliky (včetně virtuálního pootočení desky cykliky), nastavení parametrů RC soupravy pro ovládání (včetně kalibrace ovladačů) a samozřejmě nastavovat parametry autopilota pro automatickou stabilizaci v jednotlivých osách. V případě potřeby je možno kalibrovat čidla inerciální jednotky nebo GPS modulu (pokud jej používáte). Dále lze nastavovat parametry monitoru sledujícího napájecí napětí řídící jednotky. Obslužný software stejně jako firmware řídící jednotky je upgradovatelný, aktuální verze jsou volně ke stažení na našich webových stránkách nebo na stránce výrobce DJI.

K řídící jednotce je připojen externí LED indikátor s vysokou svítivostí signalizující provozní stavy modelu; intenzívním červeným blikáním LED indikátoru včas varuje, že je třeba přistát vzhledem k blížícímu se vyčerpání energie pohonného akumulátoru. Modul indikátor je opatřen kabelem o délce 30 cm, který je možno v pípadě potřeby prodloužit o dalších 50 cm dodávaným prodlužovacím kabelem. Na indikátoru je také umístěn USB port pro nastavování a aktualizaci softwaru řídící jednotky. Tento díl není součástí balení a je potřeba ho dokoupit zvlášť.

Napájení systému NAZA-H je možné z palubní sítě vrtulníku (napájecí napětí 4,8-8,4 V, odběr 300 mA při 5 V) nebo pomocí 5 A spínaného BEC externího stabilizátoru DJI (prodává se zvlášť), který se připojuje přímo k pohonnému akumulátoru (vstupní napětí 11-52 V, 3-12S LiPo). Výstupní napětí BEC je volitelné přepínačem na 5,8 V nebo 7,4 V. Při použití BEC DJI řídící jednotka navíc sleduje také napětí napájecího akumulátoru a umožňuje nastavit prahovou úroveň pro signalizaci nebezpečného poklesu napětí.

Sada NAZA-H obsahuje: řídící jednotku MC, český návod (originální anglický návod je ke stažení na našich webových stránkách nebo výrobce DJI).

Napájení (řídící jednotka MC)4,8-8,4 V
Proudový odběr:max. 0,3 A při 5 V
Provozní teplota-10°C až +50°C
Rozměry (řídící jednotka MC)45,5x31,5x18,5 mm
Hmotnost (řídící jednotka MC)25 g
Podporované typy rotorových hlavs mechanickým stabilizátorem Bell-Hiller nebo bez stabilizátoru "flybarless"
Podporované typy desky cyklikyH1 (Normal), CCPM 120°, CCPM 140°, CCPM 90° s 3-4 servy,
Výstupy pro serva desky cykliky4x, přepínatelné analogové/digitální
Výstupy pro servo bočeníanalogová serva s opakovací frekvencí 50 Hz
digitální serva se šířkou impulsů v neutrálu 760 mikrosekund (opakovací frekvence 333 a 560 Hz)
digitální serva se šířkou impulsů v neutrálu 1520 mikrosekund (opakovací frekvence 125, 165, 270 a 333 Hz)

Letové výkony

Letový režimManualATTIGPS ATTI
Vertikální přesnost visení--+/- 0,8 m
Horitontální přesnost visení--+/- 2,5 m
Stabilizace - odolnost vůči větru--dle modelu vrtulníku, do 8 m/s
Max. úhlová rychlost bočení450°/s130°/s130°/s
Max. úhel náklonu-45°<45° (dle rychlosti letu)
Max. rychlost stoupání/klesánídáno vrtulníkemdáno vrtulníkem, do +/- 6 m/sdáno vrtulníkem, do +/- 6 m/s

Video